Výdavky na reklamu v Rusku tento rok klesnú takmer o polovicu na 3,55 miliardy dolárov. Vyplýva to z prieskumu analytickej spoločnosti Insider Intelligence. Je to reakcia na odchod mnohých firiem z krajiny kvôli ruskej invázii na Ukrajinu.
Ešte pred tým, než ruské vojská na konci februára vstúpili na Ukrajinu, odhadovala spoločnosť, že sa výdavky na reklamu v Rusku tento rok medziročne zvýšia o 7,5 percenta. V novom výhľade počíta s poklesom o 49,7 percenta.
Invázia na Ukrajinu prinútila mnoho západných firiem, aby zvážili svoje ďalšie podnikanie v Rusku. Prerušiť svoje aktivity v krajine alebo ich úplne ukončiť sa rozhodli reťazce rýchleho občerstvenia, energetickej firmy, podnikatelia v maloobchode aj banky.
Niektoré firmy ako Google zastavili predaj reklamy v Rusku. Niektoré veľké reklamné spoločnosti ako napríklad WPP PLC oznámili, že prevádzku v Rusku prerušujú.
Majiteľ Facebooku, spoločnosť Meta Platforms, začiatkom marca uviedol, že dočasne pozastavuje reklamu mierenú na jeho ruských užívateľov a nebude nikomu zobrazovať reklamu od ruských zadávateľov. Ruská vláda prístup k Facebooku zablokovala a odôvodnila to jeho obmedzovaním prístupu k ruským médiám.
Banka JPMorgan odhaduje, že hrubý domáci produkt (HDP) Ruska sa tento rok zníži o sedem percent. „Vojna na Ukrajine bude mať vplyv na výdavky na reklamu v Rusku kvôli ekonomickým dôsledkom vojny ako takej a tiež kvôli sankciám, ktoré boli na Rusko uvalené,“ uviedol analytik Oscar Bruce Jr. z Insider Intelligence.