Podľa prieskumu, ktorý dnes zverejnila spoločnosť CBRE online nákupy predsatvujú až 15 percent všetkých nákupov v Európe. Na vrchole rebríčka je Česko a Poľsko. Na Slovensku tvorí online nakupovanie 11 percent zo všetkých tržieb maloobchodu.
Rozdiel medzi nakupovaním online a offline je čoraz menší a trendy v tomto segmente jasné. Podľa odborníkov sa maloobchodné prevádzky čoraz viac zameriavajú na takzvanú omnichannel stratégiu. V rámci nej kombinujú viaceré predajné aj komunikačné kanály s cieľom poskytnúť zákazníkovi nielen služby šité na mieru, ale aj umocňujú jeho zážitok z nákupu.
Táto stratégia si pritom vyžaduje rozvoj elektronického obchodu, ktorý sa výrazne zrýchlil. Podľa najnovšieho prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE vzrástol za posledných päť rokov podiel online predaja v strednej a východnej Európe o deväť percent, pričom aktuálne predstavuje 15 percent všetkých nákupov. CBRE experti predikujú, že o štyri roky by mali online nákupy predstavovať približne 20-percentný podiel. Najväčší rast online predaja zaznamenali v susednom Česku a Poľsku. V ich prípade môže byť nárast o štyri roky takmer štvrtinový.
„Online predaj v CEE regióne rastie už niekoľko rokov. Impulzom bola pritom hlavne pandémia, ktorá rast ešte zrýchlila a diktovať tempo rastu bude aj v najbližších rokoch. Medzi najobľúbenejšie kategórie tovaru nakupovaného cez internet pritom patrí elektronika, a to s podielom 14 %.
Za ňou sa nachádzajú odevy a obuv s 10-percentným podielom. Je však potrebné dodať aj to, že okrem pandemického roku 2020, rastie aj podiel nákupov v kamenných predajniach, a aj v tomto prípade sú prognózy optimistické. V tomto prípade zákazníci najčastejšie nakupujú potraviny, ktoré majú v CEE regióne aktuálne podiel 59 %. Spoločne s elektronikou, zdravím a krásou sú jednou z najrýchlejšie rastúcich segmentov,“ vysvetľuje Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE.
Aj keď podiel elektronického predaja v CEE regióne rastie a dnes pokrýva už 15 percent nákupov, stále nakupujeme viac v kamenných prevádzkach - až v 85 percentách. Nárasty sú pritom viditeľné takmer vo všetkých segmentoch produktov. Za posledných päť rokov však najrýchlejšie rástol predaj potravín a nápojov; jeho podiel na e-commerce trhu bol predtým minimálny.
Koncom roku 2021 dosiahol až päť percent. Hry a hračky, ako aj tovar pre domácnosti, taktiež výraznejšie stúpli a momentálne tvoria jedno až dve percentá všetkých online nákupov.
Novým výzvam čelí maloobchod aj logistické nehnuteľnosti
Podľa CBRE odborníkov bude výzvam čeliť nielen realitný trh s maloobchodnými prevádzkami, ale aj skladovými a logistickými nehnuteľnosťami. Z toho dôvodu by sa mali oba segmenty navzájom podporovať. Ich stratégie totiž vo veľkej miere ovplyvňuje aj ESG agenda a vyššie ceny za pohonné hmoty z dôvodu aktuálnej geopolitickej situácie. Aký teda bude mať táto situácia efekt na sklady?
Experti sa zhodujú na tom, že práve rozvoj e-commerce bol hlavným hnacím motorom zvýšeného dopytu po skladových priestoroch. CBRE uvádza, že práve vďaka rozvoju elektronického predaja sa uskutočnila jedna z najväčších transakcií v sektore skladových priestorov v CEE regióne za posledných 5 rokov.
Tri veľké transakcie prebehli aj na Slovensku, viaceré aj v susedných krajinách. Najväčšia transakcia sa pritom uskutočnila práve v susednom Poľsku. „Práve kombinácia požiadaviek na skladové priestory zo strany retail a e-commerce klientov, z ktorých mnohí tieto dva svety spájajú práve do omnichannel distribučných centier, spôsobila zásadný nárast vo výmerách, ktoré nájomcovia v posledných troch rokoch požadujú. Vďaka tomuto trendu sa dnes bežne, aj u nás na slovensku, stretávame s dopytom medzi 30 000 – 100 000 m² pod jednou strechou. V minulosti sme pritom tento trend mohli vidieť len v susednom Poľsku či Česku,“ vysvetľuje Michal Cerulík, riaditeľ prenájmu logistických a priemyselných nehnuteľností, CBRE Slovensko.
Poliaci a Česi na vrchole rebríčka
Prekvapivé je aj zistenie, že v rámci celého CEE regiónu nakupujú cez internet úplne najviac práve naši susedia, Poľsko a Česko. Podiel online nákupov je tam totiž vyšší ako priemer v strednej a východnej Európe.
Čo sa týka Slovákov, tí taktiež najviac nakupujú online odevy a obuv, pričom v obľube je tiež aj elektronika.
Rastie aj počet kamenných prevádzok
V súlade so spomínaným trendom omnichannel stratégií, ide rast online kanálov maloobchodných prevádzok ruka v ruke s rastúcim počtom kamenných prevádzok. Okrem roku 2020, kedy trhy čelili lockdownom, sektor rástol.
Prežil najťažšie obdobie, no vysoký počet návštevníkov ukázal ihneď po otvorení obchodov, že mnohí spotrebitelia radšej nakupujú offline. Prognózy CBRE naznačujú, že do roku 2026 môže tento trhový sektor vzrásť o 10 percent.
„Offline a online predaj sa vzájomne dopĺňajú nielen z hľadiska spotrebiteľa, ale aj z pohľadu obchodných reťazcov. Kombináciou rôznych kanálov, predajných a návratových formulárov, môžu nielen vyniknúť na trhu, zaručiť komfort a individuálny prístup zákazníkom, ale aj efektívnejšie využívať svoje skladové priestory. Buď ich používajú na doručovanie objednávok do tradičných obchodov, alebo na zasielanie produktov objednaných jednotlivými zákazníkmi online,“ uzatvára Joanna Sinkiewicz, Head of Industrial and Logistics, CBRE.