Až 98 % Slovákov nakúpilo v internetových obchodoch aspoň niekedy, pričom minimálne raz za štvrťrok je to 73 % respondentov. Najčastejšie využívajú nákupy prostredníctvom internetu respondenti vo veku 25-34 rokov, vysokoškoláci, ľudia z veľkých miest a ľudia s príjmom nad 1666 EUR.
Najmenej cez internet nakupujú respondenti vo veku nad 55 rokov, ľudia so základným vzdelaním alebo bez maturity a s príjmom do 830 EUR.
„Medzi hlavné dôvody, prečo opýtaní nenakupujú v internetových obchodoch patrí, že sa obávajú podvodoch na kvalite tovaru a následne, že si radšej produkt osobne prehliadnu a overia si, či im vyhovuje. Nasledujú dôvody, ako je obava so zneužitia údajov a taktiež neochota čakať na dodanie tovaru. Medziročne neprišlo k zmene hlavných dôvodov,“ približuje Marek Zámečník, obchodný riaditeľ pre Česko a Slovensko vo výskumnej agentúre Nielsen Admosphere.
Ako ďalej vyplýva z prieskumu, 40 % respondentov, ktorí nakupujú v internetových obchodoch zároveň vôbec nenakupuje v zahraničných a naopak, 2 % nakupuje len v nich. Najviac v zahraničných e-shopoch nakupuje najmladšia veková skupina. Viac v nich nakupujú taktiež muži, ľudia s vysokoškolským vzdelaním a z malých miest.
„Najsilnejším motivátorom pre nákup v zahraničnom internetovom obchode sú jednoznačne lepšie ceny, značným dôvodom je aj nedostupnosť tovaru v slovenských internetových obchodoch a lepší výber,“ dodáva Marek Zámečník.
Najviac respondentov realizuje nákup na internete prostredníctvom mobilného telefónu, nasleduje notebook, pevný počítač a tablet.
Do najbližšieho obdobia plánuje až 61 % Slovákov nakupovať v podobnom rozsahu ako doteraz, 12 % o niečo viac a 17 % chce realizovať menej nákupov v e-shopoch.
74 %
Internetovej populácie nakupuje v e-shopoch aspoň raz za štvrťrok
72 %
Respondentov nakúpilo v e-shope počas posledného mesiaca
52 %
Slovákov realizovalo nákup 7 a viackrát za rok
201 – 500 €
Je najčastejšie minutá suma za nákup v poslednom roku
94 %
Ľudí má s nákupom na internete pozitívnu skúsenosť
85 %
Slovákov využíva internetové porovnávače cien
45 %
Slovákov pri nákupe v e-shope najčastejšie platí kartou cez internet. Nasleduje hotovosť-dobierka a bankový prevod
18 %
Respondentov nakúpilo za posledných 12 mesiacov v internetovom obchode potraviny
TOP 3 dôvody nákupu v e-shope v prípade vyššej ceny tovaru:
44 % Skúsenosti s nákupom
41 % Forma doručenia
36 % Dôveryhodnosť
Dôvody pravidelných návštev e-shopov:
Potrebujem niečo kúpiť, hľadám, kde je lepšia ponuka 55 %
Potrebujem niečo kúpiť, hľadám len info o tovare ;38 %
Surfujem a hľadám novinky 21 %
Oslovuje ma reklama alebo akcie 11 %
O prieskume:
E-Commerce štúdiu realizovala spoločnosť Nielsen Admosphere pre Slovenskú asociáciu elektronického oobchodu technikou jednotného online dotazníka metódou CAWI na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov – internetovej populácie SR vo veku 15 a viac rokov. Respondenti boli vybraní zo Slovenského národného panelu. Terénny zber dát sa uskutočnil v období 10. 5. 2022 – 15. 5. 2022.