Ročný obrat dosiahol 1,74 miliardy eur a darilo sa najmä veľkým hráčom. Či sa slovenský e-commerce dostane k opätovnému rastu bude závisieť predovšetkým od toho, ako sa budú vyvíjať obavy spotrebiteľov. Tie negatívne ovplyvňujú spotrebiteľské správanie už takmer dva roky.
V susednom Česku, ktoré má síce vyššiu životnú úroveň, no zdražovanie energií zasiahlo reálne príjmy obyvateľov, bola korekcia na podobnej úrovni -6 % a posledný kvartál rovnako priniesol známky oživenia.
Pandémia v rokoch 2019 až 2021 e-commerce výrazne pomohla. Narástol počet nakupujúcich aj objem internetových nákupov, a zároveň sa výrazne zmenila aj skladba nakupovaných produktov. Výsledky roku 2023 sú pre mnohých internetových obchodníkov sklamaním, pretože neočakávali až takú dlhú dobu korekcie.
„Dočkali sme sa najlepšieho výsledku v roku a všetko nasvedčuje tomu, že očakávaná korekcia sa blíži ku koncu. Ľudia na tohtoročných Vianociach už toľko nešetrili,” hovorí David Chmelař, CEO Heureka Group a dodáva: „Väčšina e-shopov zvládla prejsť obdobím korekcie, avšak niektoré e-shopy sú stále v situácii, keď sa rozhoduje, či budú schopní pokračovať alebo svoju činnosť budú musieť ukončiť. Stále dôležitejšie je preto hľadisko udržateľného podnikania, ktoré je jedným z kľúčových faktorov, ktorý rozhodne o úspechu v budúcnosti.”
Podiely jednotlivých kategórií sa prakticky nezmenili
Kým v minulých rokoch rástli netradičnejšie kategórie, v tomto roku sa situácia stabilizovala. Najvýraznejší podiel 24 % si zachováva elektronika, ktorá dokonca symbolicky o jeden percentuálny bod narástla. Výraznejší nárast zaznamenala len kategória kozmetika a zdravie, ktorej podiel sa zvýšil zo 6 na 8 %.
Zaujímavým skokanom roka sú sedacie súpravy, ktoré narástli o +66 %. Za nimi nasledujú prášky na pranie s nárastom +55 % či krmivá pre mačky o +20 %. Po dlhšej dobe poklesu záujmu tento rok rástli aj sušičky o +9 %.
Naopak prepadákom roka sa stali elektrocentrály, ktoré klesli o 69 %. Hneď za nimi skončili krbové vložky -55% a kotle -47 %, všetko produkty, ktoré patrili v minulom roku medzi skokanov v súvislosti s neistotou vyvolanou vojnou na Ukrajine a následnou energetickou krízou. Výrazný prepad zaznamenali aj automatické kávovary -34 % či počas pandémie populárne a už druhý rok prepadajúce sa bicykle -33 %.
Aké sú očakávania e-commerce v roku 2024?
Obavy spotrebiteľov vzhľadom na stále vysokú infláciu pretrvávajú, aj keď ceny energií v tomto roku peňaženky slovenských spotrebiteľov nezasiahnu. Ďalší vývoj e-commerce sa bude odvíjať okrem nálad v spoločnosti aj od celkového vývoja slovenskej ekonomiky, keďže e-commerce je dnes už neoddeliteľnou súčasťou maloobchodu.
„Spotrebitelia sa stále budú vyhýbať impulzívnym nákupom a o svojich nákupoch budú viac rozmýšľať. Takéto spotrebiteľské správanie je však v súlade s výhodami online nakupovania, ktoré umožňuje dobre sa zorientovať v ponuke a vybrať si to najlepšie riešenie za výhodné ceny,” uzatvára David Chmelař.