Začnem tým, že sám som Young Lions nikdy nevyhral. Zato mi robilo ohromnú radosť sledovať výbuchy šťastia tých, ktorých sme tento rok ocenili a poslali reprezentovať do Cannes. No na každého z výhercov sme tu mali výrazne viac tých druhých, ktorí nás, porotcov, teraz možno zatracujú. Preto sa najskôr budem venovať im. Prihlásených bolo 88 prác a ja sa chcem poďakovať každému, kto to dal. Reklama je síce často šprint, ale tých 24, respektíve 48 hodín je taký, že bežíte v o číslo menších tretrách. Preto som rád, že sme mali čo hodnotiť. No zároveň musím byť aj úprimný, kvalita prác tomu občas aj nasvedčovala. Neviem, aké boli minulé ročníky, ale v tomto sa veľa ideí sa opakovalo. Keď tú istú vec čítate už tretí, štvrtý, piatykrát, je to trochu nuda. Ale nielen to. Keď navyše tieto práce aj poškodzujú značku (George S), nuda je to menšie zlo.
Ďalšia vec, ktorá ma trochu nepríjemne prekvapila bola častá absencia idey
Niektoré tímy akoby sa občas viac sústredili na popis mechaniky alebo sa spoliehali na skratky typu “A bude to fungovať, lebo sme povedali.” To je trochu škoda a premrhaná šanca. Pritom Young Lions je predovšetkým o nápade. A v tom bol najväčší skok medzi neocenenými, shortlistovanými a ocenenými prácami. Ak by som mal dať súťažiacim jednu radu do budúcna - choďte po unikátnom nápade, nie prvej vode a predajte nám jeho silu, nie mechaniku. Keď je idea ako Procházkove BJP, mechaniku môžete vždy predstaviť na osobnej prezentácii. Ak nie, môže to byť KO kritérium.
Inak, prezentácie, super vec
Vo viacerých prípadoch to porote fakt pomohlo a niekedy aj pekne prehodilo poradie. Snažili sme sa prihliadať na každý aspekt práce a mne osobne veľmi pomohla aj štruktúra hodnotenia, ktorú nám poslali priamo z Cannes. Bolo to len odporúčanie, ale občas nám veľmi pomohlo pripomenúť si, koľko percent v ktorej kategórii zohráva exekúcia, stratégia atď. Porota ale porotila myslím veľmi plynulo a vďaka Peťovmu vedeniu aj s pokojom a pozitívnym naladením. Do ďalších ročníkov by som si možno prial len, aby zástupcovia od klientov prišli viac naladení na kreatívnu súťaž, nie každodennú prezentáciu agentúry. To nie je výtka, chápem, že je ťažké odosobniť sa a pozerať na kreativitu vlastnej značky s trochu viac otvorenou hlavou. Ale je to niečo, čo predsa všetci vždy hľadáme, z čoho sa tešíme, keď to nájdeme a závidíme, keď to nájdu “tí druhí”. Špeciálne na Young Lions si to môžeme dovoliť. Tie výsledky potom vedia byť svetové.
Verím, že sme vybrali dobre
No a pomerne obsiahlym oblúkom pripomínajúcim kruh sa vraciam na začiatok, ktorý znamená koniec. Verím, že sme vybrali dobre a dúfam, že naši zlatí kreatívci to dokážu aj v Cannes. Naozaj veľmi som sa tešil z ich radosti a verím, že ju v júni ešte znásobia. Pre tých ostatných, jeden klišé citát od trénera Montreal Canadiens, keď jeho tím vypadol z play-off: “The pain that you feel right now is normal. But I think that it‘s not even close to the joy that‘s coming."
Nikdy som Young Lions nevyhral. Ale keby som mal ďalšiu šancu zúčastniť sa, beriem ju všetkými desiatimi. A verím, že tak spravia všetci tí, ktorí budú môcť.
Ak si chcete vypočuť obsiahle hodnotenie, dávame do pozornosti podcast OK360°. Našim hosťom bol Peter Rajčák, predseda poroty Young Lions 2025.