PR Manager
Ipsos
Plytvanie potravinami je celosvetový problém, ktorý sa výrazne dotýka aj Slovenska. Nielen domácnosti, ale aj firmy by mali venovať tejto téme zvýšenú pozornosť, nielen z ekonomických dôvodov, ale tiež z etického, environmentálneho a v neposlednom rade aj reputačného hľadiska. Naše dáta naznačujú nielen nehospodárne nakladanie s potravinami a finančnými prostriedkami v domácnostiach, ale poukazujú aj na širší spoločenský problém – nedostatočné povedomie o dosahu plytvania potravinami na životné prostredie. Je potrebné zamerať sa na edukáciu verejnosti a podporovať iniciatívy, ktoré pomáhajú znižovať plytvanie potravinami.
- 37 % Slovákov vyhadzuje potraviny, ktoré nestihne skonzumovať, aspoň raz týždenne (denne, niekoľkokrát alebo raz do týždňa).
- 6 z 10 respondentov prieskumu uvádza, že vyhadzuje potraviny aspoň jedenkrát do mesiaca (63,8 %).
- Pre takmer 40 % Slovákov je dôvodom na vyhodenie potravín ukončený dátum spotreby.
- Viac ako 51 % z nás vyhodí potraviny preto, že sa im pokazili.
- 26,3 % vyhadzuje potraviny preto, že ich nakúpili viac, než dokázali spotrebovať.
- 15,3 % Slovákov vyhodí jedlo preto, že si kúpili niečo, čo im nechutí.
- Takmer 22 % Slovákov minie na nákup potravín, jedlo z reštaurácií alebo cez donášku mesačne sumu do 200 eur. Sumu do 400 eur minie 47,5 % Slovákov.
- 67,8 % respondentov tvrdí, že mesačne „zbytočne“ minie na potraviny sumu do 20 eur
O prieskume:
Dáta pochádzajú z prieskumu agentúry Ipsos, ktorý realizovala exkluzívne pre spoločnosť Munch. Prieskum bol realizovaný na reprezentatívnej vzorke 1 046 respondentov a respondentiek starších ako 18 rokov. Online zber dát prebiehal v dňoch 4. 3. až 11. 3. 2025. Vzorka je reprezentatívna pre slovenskú populáciu podľa pohlavia, veku, regiónu, vzdelania, národnosti a veľkosti miesta bydliska.