Tretina Slovákov vyhadzuje jedlo každý týždeň.
StoryEditor

Plytvanie potravinami: tretina Slovákov vyhadzuje jedlo každý týždeň

25.06.2025, 10:29
Autor:
redred

Hlavným dôvodom plytvania je uplynutie dátumu spotreby a pokazenie potravín. Odhalil to prieskum spoločnosti Ipsos zameraný na „foodwaste“ Slovákov.

image

Barbora Ostrožovičová

Barbora Ostrožovičová
PR Manager
Ipsos

Plytvanie potravinami je celosvetový problém, ktorý sa výrazne dotýka aj Slovenska. Nielen domácnosti, ale aj firmy by mali venovať tejto téme zvýšenú pozornosť, nielen z ekonomických dôvodov, ale tiež z etického, environmentálneho a v neposlednom rade aj reputačného hľadiska. Naše dáta naznačujú nielen nehospodárne nakladanie s potravinami a finančnými prostriedkami v domácnostiach, ale poukazujú aj na širší spoločenský problém – nedostatočné povedomie o dosahu plytvania potravinami na životné prostredie. Je potrebné zamerať sa na edukáciu verejnosti a podporovať iniciatívy, ktoré pomáhajú znižovať plytvanie potravinami.

  • 37 % Slovákov vyhadzuje potraviny, ktoré nestihne skonzumovať, aspoň raz týždenne (denne, niekoľkokrát alebo raz do týždňa).
  • 6 z 10 respondentov prieskumu uvádza, že vyhadzuje potraviny aspoň jedenkrát do mesiaca (63,8 %).
  • Pre takmer 40 % Slovákov je dôvodom na vyhodenie potravín ukončený dátum spotreby.
  • Viac ako 51 % z nás vyhodí potraviny preto, že sa im pokazili.
  • 26,3 % vyhadzuje potraviny preto, že ich nakúpili viac, než dokázali spotrebovať.
  • 15,3 % Slovákov vyhodí jedlo preto, že si kúpili niečo, čo im nechutí.
  • Takmer 22 % Slovákov minie na nákup potravín, jedlo z reštaurácií alebo cez donášku mesačne sumu do 200 eur. Sumu do 400 eur minie 47,5 % Slovákov.
  • 67,8 % respondentov tvrdí, že mesačne „zbytočne“ minie na potraviny sumu do 20 eur
image

Zdroj: Ipsos

image

Zdroj: Ipsos


O prieskume: 
Dáta pochádzajú z prieskumu agentúry Ipsos, ktorý realizovala exkluzívne pre spoločnosť Munch. Prieskum bol realizovaný na reprezentatívnej vzorke 1 046 respondentov a respondentiek starších ako 18 rokov. Online zber dát prebiehal v dňoch 4. 3. až 11. 3. 2025. Vzorka je reprezentatívna pre slovenskú populáciu podľa pohlavia, veku, regiónu, vzdelania, národnosti a veľkosti miesta bydliska.

01 - Modified: 2025-03-27 08:22:33 - Feat.: 0 - Title: Slováci oceňujú odklon od plastových obalov 02 - Modified: 2025-04-14 11:00:00 - Feat.: 0 - Title: Najobľúbenejšie značky. Čo ich definuje? 03 - Modified: 2025-04-27 06:17:13 - Feat.: 0 - Title: Gastro prechádza transformáciou. Rastie záujem o menšie bistrá, food trucky a pop-up podniky
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. júl 2025 14:16