2muse
Celkový index spotrebiteľského sentimentu populácie Slovenska hovorí o znižovaní spotreby a tendencii škrtiť výdavky.
Na spotrebiteľský sentiment má dominantný vplyv vnímanie súčasnej finančnej situácie domácností, je to však polovica vysvetlenia. Takmer tretinový vplyv má očakávanie vývoja príjmov do budúcnosti a pätina vplyvu vychádza aj z vnímania spoločenskej situácie.
Index spotrebiteľského sentimentu je výrazne ovplyvnený najmä dvomi kľúčovými faktormi – bývanie a energie –, kde ak by aj ľudia chceli šetriť, tak nemajú ako. Rovnako tak sú významnou položkou aj potraviny. Ľudia, naopak, deklarujú, že ako prvé by škrtali alkohol (tu však vieme a vidíme rozpor medzi deklaráciou a realitou, keď túto položku nie sú schopní v realite znižovať tak, ako by si želali) a nasledujú reštaurácie, resp. služby, ktoré nie sú pre ľudí nevyhnutné.
Spotrebiteľský sentiment koreluje s vnímaním spoločenskej klímy a tiež (negatívne) s obavami o vývoj finančnej situácie. Počet zachytených udalostí v správach však nesúvisí s vnímaním spoločenskej situácie ani spotrebiteľského sentimentu.
V populácii cítiť obavy a mierne horšie hodnotenie finančnej situácie ako pred rokom.
Efekty konsolidácie sa prejavujú zatiaľ relatívne mierne, vidieť však postupný rast podielu ľudí, ktorí chcú znižovať rôzne výdavky. Obavy sa prejavujú v opatrnosti a odkladaní rôznych nákupov.
O prieskume
Vstup do sveta gamingu už dávno nie je len o umiestnení loga do hry. Je to o dlhodobom budovaní vzťahu s vysoko angažovanou a lojálnou komunitou prostredníctvom autenticity, porozumenia a pridanej hodnoty. Panelová diskusia expertov na konferencii Stratégie Fórum 2025 – Gaming, cesta k angažovanému publiku, priniesla niekoľko kľúčových poznatkov, ktoré môžu ovplyvniť prístup značiek k tomuto fenoménu.

