StoryEditor

Spotrebiteľský sentiment = opatrnosť a obavy

17.10.2025, 08:55

2muse v novom prieskume vyhodnocuje ekonomické nálady v spoločnosti a mieru financií, ktoré sú ľudia ochotní vynaložiť na uspokojovanie svojich potrieb.

image

Patrícia Kollár

2muse
Patrícia Kollár
2muse

Celkový index spotrebiteľského sentimentu populácie Slovenska hovorí o znižovaní spotreby a tendencii škrtiť výdavky.
Na spotrebiteľský sentiment má dominantný vplyv vnímanie súčasnej finančnej situácie domácností, je to však polovica vysvetlenia. Takmer tretinový vplyv má očakávanie vývoja príjmov do budúcnosti a pätina vplyvu vychádza aj z vnímania spoločenskej situácie.
Index spotrebiteľského sentimentu je výrazne ovplyvnený najmä dvomi kľúčovými faktormi – bývanie a energie –, kde ak by aj ľudia chceli šetriť, tak nemajú ako. Rovnako tak sú významnou položkou aj potraviny. Ľudia, naopak, deklarujú, že ako prvé by škrtali alkohol (tu však vieme a vidíme rozpor medzi deklaráciou a realitou, keď túto položku nie sú schopní v realite znižovať tak, ako by si želali) a nasledujú reštaurácie, resp. služby, ktoré nie sú pre ľudí nevyhnutné.

image

*Index je uvádzaný v bodoch. Ide o agregované číslo, ktoré vyhodnocuje ekonomické nálady v spoločnosti a v rôznych segmentoch ako Potraviny a nealko nápoje, Bývanie, voda, elektrina, plyn a ostatné palivá, Zdravotníctvo, Vzdelávanie atď. Index je prediktorom budúcej spotreby. Index pod 45 bodov znamená, že spotreba bude klesať.

2muse

Spotrebiteľský sentiment koreluje s vnímaním spoločenskej klímy a tiež (negatívne) s obavami o vývoj finančnej situácie. Počet zachytených udalostí v správach však nesúvisí s vnímaním spoločenskej situácie ani spotrebiteľského sentimentu.

image

Očakávanie finančnej situácie domácnosti

2muse
image

Akým smerom sa podľa vás vyvíjajú nasledujúce oblasti?

2muse

V populácii cítiť obavy a mierne horšie hodnotenie finančnej situácie ako pred rokom.

image

Medziročné porovnanie: Snaha spotrebiteľov znížiť alebo zvýšiť výdavky po segmentoch

2muse

Efekty konsolidácie sa prejavujú zatiaľ relatívne mierne, vidieť však postupný rast podielu ľudí, ktorí chcú znižovať rôzne výdavky. Obavy sa prejavujú v opatrnosti a odkladaní rôznych nákupov.


O prieskume

Vstup do sveta gamingu už dávno nie je len o umiestnení loga do hry. Je to o dlhodobom budovaní vzťahu s vysoko angažovanou a lojálnou komunitou prostredníctvom autenticity, porozumenia a pridanej hodnoty. Panelová diskusia expertov na konferencii Stratégie Fórum 2025 – Gaming, cesta k angažovanému publiku, priniesla niekoľko kľúčových poznatkov, ktoré môžu ovplyvniť prístup značiek k tomuto fenoménu.

01 - Modified: 2025-09-10 15:14:00 - Feat.: 0 - Title: V AI vidíme skôr pomocníka než hrozbu 02 - Modified: 2025-08-08 07:40:56 - Feat.: 0 - Title: E-shopy: Čo je pre Slovákov atraktívne a dôležité? 03 - Modified: 2025-07-21 07:00:00 - Feat.: 0 - Title: ESG reporting sa stáva bežnou súčasťou správ top firiem 04 - Modified: 2025-06-25 08:29:44 - Feat.: 0 - Title: Plytvanie potravinami: tretina Slovákov vyhadzuje jedlo každý týždeň 05 - Modified: 2025-06-19 08:10:21 - Feat.: 0 - Title: Majú maskoty značiek vôbec význam? 06 - Modified: 2025-04-27 06:17:13 - Feat.: 0 - Title: Gastro prechádza transformáciou. Rastie záujem o menšie bistrá, food trucky a pop-up podniky 07 - Modified: 2025-04-14 11:00:00 - Feat.: 0 - Title: Najobľúbenejšie značky. Čo ich definuje?
01 - Modified: 2025-10-22 07:00:00 - Feat.: - Title: Rozšírená realita mení nákupné správanie a zážitok spotrebiteľov 02 - Modified: 2025-09-10 15:14:00 - Feat.: - Title: V AI vidíme skôr pomocníka než hrozbu 03 - Modified: 2025-08-08 07:40:56 - Feat.: - Title: E-shopy: Čo je pre Slovákov atraktívne a dôležité? 04 - Modified: 2025-07-21 07:00:00 - Feat.: - Title: ESG reporting sa stáva bežnou súčasťou správ top firiem
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
02. december 2025 10:00