Martin ”Larry” Jaňák, Art Leader THIS IS LOCCOTHIS IS LOCCO
StoryEditor

Mám najmenší prehľad o reklamách zo všetkých ľudí, ktorých reklama živí. A to vrátane recepčných

20.10.2025, 09:29
Autor:
lezlez

V reklame pracuje už 25 rokov a považuje sa viac za idemakera ako art directora. Baví ho dizajn a hlavne jeho kolegovia v tíme. Art Leader THIS IS LOCCO Martin Larry Jaňák v rozhovore prezradil, ako hľadá unikátne idey a prečo majú v tíme dokonalú symbiózu. 

Čo by ste robili, keby ste nerobili v reklame?

Robil by som elektronicku hudbu. 

V reklame ste už 25 rokov. Snažíte sa vedome predchádzať vyhoreniu? 

Myslím si, že keď sa ma niekto spýta, čo robím, kľudne mu môžem povedať, že to, čo ma baví. Pracovať v kolektíve kreatívnych ľudí ma nesmierne obohacuje a nemenil by som. Aj po 25 rokoch v reklame jej stále rozumiem a viem nosiť idey. Vlastne je to stále o tom istom - musíš byť v obraze. Zloženie teamu v THIS IS LOCCO  je momentálne také pestré, že máme zmapované skoro všetky cieľovky a stačí mi byť s nimi v živom kontakte, aby som im porozumel. Nie je to nič zložité. Veľa času trávim prezeraním súčasného dizajnu, bavia ma sociálne siete...

A vyhorenie?

Popri reklame skladám hudbu, som DJ, pretekám na cestnom bajku a milujem vysokohorskú turistiku. Nemám čas vyhorieť. Život mi doručil veci, ktoré ma bavia. 

image

THIS IS LOCCO, Daniel Vachuna, Juraj Rusnák, Dominika Ivaničová Bobulová, Martin Polakovič, Zuzana Lempochnerová, Martin Larry Jaňák

Cítite sa viac "arťákom" alebo ideamakerom? 

Považujem sa za ideamakera. To robím najradšej a mám v tom aj najlepšie výsledky. Ideotvorba je akási vnútorná potrava pre to zviera žijúce vo mne. Ja osobne pri ideamakingu nepoužívam internet, mobil, notebook, telku. Proste nič. Tieto veci považujem za rozptyľovanie a odvádzanie od témy, respektíve za navádzanie na "copy & pastovanie" dobrých ideí. Vlastne, ja mám bezpochyby ten najmenší prehľad o reklamách zo všetkých ľudí, ktorých zamestnáva reklama, a to vrátane recepčných alebo tlačiarov. Preto sa aj často stáva, že vymyslím vec, ktorá tu už bola, ale to ma vždy moj tím schladí a ide sa dalej.

Až potom prichádza na rad art-direction, ktorú tak isto milujem. Dizajn si dosť idem a preto som aj nadšený z tímu, ktorý vediem v Loccu. Každý z tých ľudí má vlastný dizajnérsky názor a veľakrát sa stáva, že v prezentácii máme cesty rozdelené podľa dizajnérov. Zároveň rozumiem fotke, mám doma foťáky na film a aj bezzrkadlovky, ktoré aktívne využívam pri mojej práci.

Ako vnímate svoju úlohu art lídra agentúry smerom k art directorom, grafikom, copywriterom? 

Dosť zodpovedne. Zodpovedne k ich názorom a pocitom. V prvom rade ma baví počúvať ich. Sú to pre mňa legendy a veľa sa od nich učím, aj ked sú medzi nimi juniori alebo stážisti. Každého z nich baví v rámci dizajnu niečo iné a ja sa snažím ten drive využiť. Spolu s Dominikou vyberáme zadania, ktoré by im najviac fitli a funguje to. Zároveň si ich vážim za to, že stále predo mno hrajú to, že ich baví nová hudba, ktorú im tam púšťam. Čiže máme dokonalú symbiózu. Skúšam ich pushovať ku vizuálnemu ideamakingu, aby odľahčili copywriterom pri klasických zadaniach a baví ma, keď im to vo dvojičkách ide lepšie ako jednotlivcom.

Je reklama umenie?

Neberiem komplet reklamu ako súčasť umenia, ale skôr ako remeslo. Umenie samotné vychádza z vnútra umelca, je to jeho vyjadrenie pocitov, napríklad na plátne. Neviem si predstaviť, že by som prostredníctvom spotu pre Zlatého Bažanta chcel vyjadriť svoj pocit z piva. To mi nedáva zmysel. Reklama ale často využíva služby umelcov, a to pre ich zaujímavý prístup buď ku kresbe, fotke alebo hudbe. Ale ani vtedy nemám pocit, že by výsledná reklama bola umením. Umenie vo svojej čistote asi nikdy nebude reklama. 

 Ako sa mení estetika reklamy a dizajnu v posledných rokoch?

Podľa mňa sa moc nemení. Existuje určitý vývoj súvisiaci s tým, čím sa práve ľudstvo baví. Teraz sú to sociálne siete, ktoré niečo diktujú. Okej, fotíme na výšku, zalamujeme texty do storiek, predvádzame sa vo fotení a točení, držíme mikrofónik v ruke počas videopozvánok, sme autentickí, streamujeme nanášanie makeupu...

image

Martin Larry Janák, THIS IS LOCCO

No a takto nejako sa to potom celé dokáže pretaviť aj do dizajnu v reklame. Printy ktoré vyhrávajú top súťaže sú dnes fotené na mobil a je tam minimum textu. Ale.. je tam idea! To je to, čo sa nemení a ostáva. Iba vďaka nej to celé dáva zmysel. To nedokážete obísť ani AI-čkom. 

Čo považujete za kľúčové pri budovaní vizuálnej konzistencie značky?

Vizuálna konzistencia musí tiež podliehať vývoju. Konzistentná musí byť  miera odvahy, ktorou chce značka zaujať verejnosť. Takáto značka potom dokáže prežiť dlhé roky a pritom komunikovať veľmi pestro počas celej svojej aktívnej existencie. Reaguje na meniace sa trendy, využíva ich v svoj prospech, ale hlavne, dokáže prepnúť kedykoľvek na úplne novú vizualitu a osviežiť si tak komunikáciu a zároveň pri tom nestratí identitu. Fixovať sa na jeden štýl príliš dlho môže značku stáť fanbase.

01 - Modified: 2025-10-10 06:34:13 - Feat.: 0 - Title: Čím viac pravidiel marketingu porušíte, tým budú vaše kampane úspešnejšie 02 - Modified: 2025-10-15 05:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nerozumiem tomu, ale aj my dostávame občas zadanie “nevyrušiť”. Načo je to dobré? 03 - Modified: 2025-10-17 07:05:29 - Feat.: 0 - Title: Experimentovanie a úlety prinášajú na sociálnych sieťach skvelé výsledky. Lepšie ako opatrná klasika 04 - Modified: 2025-10-13 04:00:00 - Feat.: 0 - Title: Čo je kľúčové pre accounta? Práca s technológiami, komunikácia, asertivita a schopnosť nezblázniť sa 05 - Modified: 2025-10-07 09:07:28 - Feat.: 0 - Title: Juraj Rusnák: Mám rád vo všetkom poriadok a logiku. Zároveň sa mi páči punk na kreatíve, kde vznikajú tie najlepšie idey
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. október 2025 09:29