iDnes.cziDnes.cz
StoryEditor

Majitelia billboardov nemajú pravdu. Musia ich odstrániť, tvrdí právna expertka

01.09.2017, 01:16
Autor:
hrnhrn
Odstránenie billboardov v Česku sa zmenilo na súboj právnikov. Podstata problému sa v spleti paragrafov stratila.

V Českej repulike prebieha v posledných dňoch vojna medzi outdoorovými spoločnosťami a štátom kvôli novému zákonu o vonkajšej reklame, ktorý vstupuje do platnosti 1. septembra.

Podľa nového nariadenia nesmú byť reklamné zariadenia (billboardy) umiestnené v ochrannom pásme v okolí ciest. To je stanovenené na 250 metrov pri diaľniciach a 50 metrov pri cestách prvej triedy. Novela zákona sa netýka zastavaných oblastí miest a obcí.

Hoci bola novela zákona o pozemných komunikáciách prijatá už pred piatim rokmi a dnes uplynie ochranná lehota, problémy začali riešiť outdoorové spoločnosti, ale aj senátori, len tento týždeň.

Na stole sú tak rôzne právne výklady zákona. Nezodpovedanou otázkou však je, prečo sa sa k možným problémom novely právni experti nevyjadrili pred piatimi rokmi, pri jej prijatí. Aktuálne to už vyzerá tak, že vyšumela podstata problému (či už ozajstného alebo politicky motivovaného), kvôli ktorému bol zákon pred piatimi rokmi prijatý.

​Outdoorové spoločnosti na protest nahradili reklamy na svojich pútačoch pri diaľnici D1 štátnou vlajkou a prostredníctvom svojich právnych expertov argumentujú, že štátnou vlajkou sa zmenil charakter plôch, ktoré už prestali byť reklamným zariadením podľa definície zákona. Preto reklamné zariadenia z ochranného pásma odstraňovať nebudú.

V prípade, že tak urobí štát (Riaditeľstvo ciest a diaľnic Českej republiky), budú žiadať o náhradu za výstavbu nových reklamných plôch. Ak plochy pri cestách zostanú, budú súdne vymáhať ušlý zisk za ich neprenajímanie inzerentom. Na druhej strane môže štát za neodstránenie billboardov prevádzkovateľov sankcionovať pokutou do výšky 300-tisíc korún (11 500 eur).

Do hry vstúpilo aj 17 senátorov, ktorí sa obrátili na Ústavný súd a navrhli zrušiť časť novely zákona o pozemných komunikáciách. Podľa ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) začne Riaditeľstvo ciest a diaľnic odstraňovať billboardy v ochrannom pásme bez ohľadu na to, či na nich bude komerčný, alebo nekomerčný motív. "Nechám si ale spraviť ešte jedno posúdenie, aby som si bol istý," uviedol Ťok.

​Podľa právnej expertky advokátnej kancelárie Taylor Wessing Praha Barbory Malimánkovej však majitelia, prípadne prevádzkovatelia billboardov, nepostupujú správne, ak si myslia, že pokiaľ reklamné plochy prelepia niečím iným ako reklamou, prestanú byť reklamným zariadením určeným na odstránenia.

Pri vonkajšej reklame totiž rozhoduje účel, na ktorý bola zriadená, tvrdí právnička Malimánková. S týmto názorom sa zhoduje aj ministerstvo dopravy. Zväz prevádzkovateľov vonkajšej reklamy voči tomuto názoru argumentuje odlišným právnym výkladom, podľa ktorého ak sa zmení charakter plôch, reklamné zariadenia prestanú byť reklamnými zariadeniami.

Novela zákona v Českej republike o prevádzke na pozemných komunikáciách z roku 2012 nariaďuje z bezpečnostných dôvodov majiteľom reklamných plôch ich odstránenie, pokiaľ sú bližšie než 250 metrů pri diaľniciach a do 50 metrov od ciest prvej triedy. Zväz prevádzkovateľov vonkajšej reklamy v stredu 30. augusta oznámil, že jeho členovia billboardy neodstránia, pretože už nezobrazujú reklamu, a nie sú tak reklamnými zariadeniami v zmysle zákona.

"Za rozhodujúce na určenie toho, či sa jedná alebo nejedná o reklamné zariadenie, ktoré má byť odstranené, v tomto prípade považujeme účel, na ktorý bolo toto zariadenie určené, teda, či bolo postavené a povolené ako reklamné zariadenie. Polepenia reklamných plôch, ktoré nastali v auguste 2017, hoci aj nereklamným posolstvom, nezmenia účel týchto zariadení a zákaz sa na ne bude i tak aplikovať," uviedla Malimánková.

Podľa novely zákona má k 1. septembru zmiznúť z okolia diaľnic a ciest prvej triedy v Českej republike okolo 3000 z celkovo 25 000 pútačov.

Časť majiteľov billboardy odstránila, ostatní len nahradili reklamu štátnou vlajkou. "Tým sme jednostranne podľa právneho výkladu, ktorý máme k dispozícii, zmenili charakter plôch, ktoré už naďalej nie sú reklamným zariadením, ako ho definuje zákon," uviedol prezident Zväzu prevádzkovateľov vonkajšej reklamy Marek Pavlas. Podľa neho je český zákon príliš prísny a namiesto regulácie fakticky likviduje podnikanie reklamných spoločností, ktoré sa zameriavajú na vonkajšiu reklamu.

​Česká úprava nariaďuje odstrániť pútače do 250 metrov od diaľnice. Na Slovensku, v Nemecku a Rakúsku platí stometrové ochranné pásmo, dvestometrovú vzdialenosľ majú vo Francúzsku a len päťdesiatmetrové pásmo platí v Poľsku.

01 - Modified: 2023-11-22 13:45:02 - Feat.: - Title: Na Slovensku pomaly prebieha digitálna revolúcia, čoraz viac sa využívajú netradičné 2D a 3D formy outdooru 02 - Modified: 2023-08-03 07:58:51 - Feat.: - Title: OOH: Táto práca bude baviť nielen porotu, ale aj turistov 03 - Modified: 2023-06-02 08:46:35 - Feat.: - Title: OOH: U zadávateľov #Rešpekt citylight zabodoval, kreatívci krútili nosom 04 - Modified: 2023-05-10 09:42:44 - Feat.: - Title: OOH: Vyhrala jednoduchosť a elegancia. Do finále idú všetky tri prihlásené práce 05 - Modified: 2022-11-14 13:37:12 - Feat.: - Title: Mediálne agentúry: Čaká nás nová éra outdooru
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
04. november 2024 07:38