Billboardy boli jediné médium, ktorého efektivita sa doteraz nemerala. TNS prichádza s riešením.
Agentúra TNS Slovakia uviedla na trh jednotnú metriku na meranie, plánovanie a optimalizáciu outdoorových kampaní ako aj na vyhodnocovanie ich efektívnosti. Presné meranie vonkajšej reklamy sa tak stalo realitou. Projekt merania vonkajšej reklamy OAM (Outdoor Audience Measurement) prispeje k zlepšeniu práce pri plánovaní outdoorových kampaní mediálnymi agentúrami. Meranie umožňuje vyhodnocovať existujúce kampane, ale tiež kampane plánovať a optimalizovať vzhľadom na rozpočet alebo požadovanú účinnosť.
V projekte OAM sa monitorujú billboardy, bigboardy, rollupy, backlighty a citylighty (vrátane nákupných centier) – spolu viac ako 12 000 outdoorových plôch, ktoré predstavujú približne 65 % všetkých plôch nachádzajúcich sa na Slovensku. Do monitoringu sú zahrnuté všetky plochy, ktoré sú umiestnené vo veľkých aj menších mestách a obciach ako aj pri dopravných ťahoch.
Aktuálne sú do merania zaradené reklamné plochy spoločností BigMedia a Nubium. „Budeme sa snažiť, aby so systému vstúpili aj ďalšie spoločnosti. Veríme však, že keď odprezentujeme systém s plnou sadou dát týchto dvoch spoločností, tak bude možné obnoviť jednania aj s ďalšími spoločnosťami,“ povedal pre Stratégie Andrej Vallo, TAM Director TNS Slovakia.
Ďalšie outdoorové spoločnosti, ktoré by chceli vstúpiť do systému merania, by mali byť sprocesované maximálne do dvoch mesiacov. „Zadefinovanie parametrov jednotlivých plôch môže byť otázka pár týždňov, podľa toho, koľko ľudí na to spoločnosť nasadí. Následne prebieha z našej strany priraďovanie kontaktov na základe traffic survey k jednotlivým plochám, čo je výpočtovo relatívne náročný proces,“ upresnil Vallo.
Ivan Šimek, Managing Director TNS Slovakia, hovorí: „Napriek zložitosti procesu sme projekt merania vonkajšej reklamy úspešne spustili. Výstupy z merania sú už k dispozícii. Pevne verím, že poskytnú jednoduchší a efektívnejší proces plánovania a vyhodnocovania kampaní, ktorý ocenia nielen mediálne agentúry, ale aj zadávatelia reklamných kampaní ako aj majitelia plôch vonkajšej reklamy. “
„Som rád a teším sa, že sa toto meranie spustilo, a že aj napriek počiatočným ťažkostiam sa naše úsilie dočkalo výsledkov. Meranie a výstupy potvrdzujú, že vonkajšia reklama ako mediatyp má na trhu svoje nezastupiteľné miesto,“ hovorí János Gaál, generálny riaditeľ spoločnosti BigMedia.
Ladislav Strašil, riaditeľ spoločnosti Nubium, poznamenal: „Toto meranie sa pripravovalo 15 rokov. Som skutočne rád, že sa realizuje - aj keď zatiaľ len v rozsahu 65 % všetkých plôch, ale s perspektívou, že sa do merania zapoja aj ďalšie agentúry združené v Asociácii vonkajšej reklamy.“
Outdoorové meranie sa skladá z troch základných častí – dopravný prieskum (Traffic Survey), parametre plôch a štúdia viditeľnosti. Dopravný prieskum sa realizuje na území celého Slovenska na reprezentatívnej vzorke 15 000 respondentov ročne. Zisťuje kde, kedy, kam a ako sa ľudia pohybujú. Parametre plôch identifikujú, kde všade sa reklamné plochy nachádzajú, aké sú ich technické parametre a viditeľnosť.
Plánovanie a vyhodnocovanie kampaní si môžu mediálne agentúry, ale aj zadávatelia reklamy nastaviť pre rôzne cieľové skupiny. Na prácu s výsledkami merania slúži plánovací a analytický softvér, ktorý obsahuje databázu plôch, a ktorý umožňuje výpočet mediálnych parametrov, ako je zásah (Rch), počet impresií (GI), priemerný počet vzhliadnutí (OTS), GRPs či afinita.
Viac o vonkajšej reklame sa dočítate v prílohe OUT & IN DOOR, ktorá vyšla v májových Stratégiách.
Zdroj: Katarína Hrnčárová / TNS