Až 8000 rodín sa počas pandémie koronavírusu ocitlo v náhlej núdzi. Ide o najhoršie možné situácie, v ktorých jeden z rodičov, prípadne samoživiteľ stratil pravidelný a často jediný príjem. Najviac zasiahnuté rodiny pochádzajú z chudobnejších častí východného Slovenska. Medzi rizikovú skupinu patria aj matky – samoživiteľky, ktoré prišli o prácu. Bez financií samoživitelia nie sú schopní zabezpečiť svojim deťom stravu a hrozí im aj strata bývania.
Radko Dráb, manažér pobočky Úsmev ako dar pre východné Slovensko vysvetľuje: „Situácia, v ktorej sa naša krajina ocitla spôsobila to, že chudobní sú ešte chudobnejší. Viacerí jednoduchí pracujúci rodičia, ktorí žijú iba z mesačnej výplaty, doslova z úst do úst, prišli zo dňa na deň o celý svoj príjem.“ Najväčším rizikom pre tieto rodiny je pritom akútna hrozba straty bývania, ktoré udržiava rodinu pokope.
Najdôležitejšie je zostať spolu
V prípade, že rodičia alebo samoživiteľ nie sú schopní zvládnuť základnú starostlivosť, hrozí, že bude dieťa rodičom odobraté do náhradnej starostlivosť. Najčastejšie ide o problémy so zabezpečením stravy, základných hygienických potrieb, ako aj stabilnej strachy nad hlavou. V časoch globálnej krízy je preto dôležité postarať sa o to, aby rodiny v núdzi mohli zostať spolu.
„Keď človek príde o prácu zo dňa na deň, ide o rovnaký pocit, ako keď príde o blízku osobu. V čase krízy spôsobenej koronavírusom a predbežných opatrení malých a stredných firiem sa to môže stať hocikomu. Takáto situácia je okrem náhlej a nečakanej straty príjmu spojená aj s emočným vypätím a strachom. Najmä keď má rodič deti a budúce zamestnanie je v nedohľadne,“ tvrdí MUDr. Monika Guľašová, psychologička pracujúca s ohrozenými rodinami.
K súčasnej situácii sa vyjadrila aj Zuzana Čaputová, prezidentka Slovenskej republiky: „Dnes je deň rodiny. Mnohé slovenské rodiny teraz prechádzajú ťažkou skúškou. Hoci sa zdá, že s pandémiou sme si dokázali poradiť, s jej dôsledkami sa budeme vyrovnávať ešte dlho. Viem, že sa obávajú neistej budúcnosti. Na Slovensku je veľa rodín, ktoré sa nedokážu vyrovnať s neplánovanými výdavkami, náhlou stratou príjmu a aj samotné náklady na bývanie pre nich predstavujú veľkú záťaž. Zvlášť sa to týka rodín s deťmi. Organizácia Úsmev ako dar je jednou z organizácii, ktoré pravé takýmto rodinám dlhodobo pomáha. Napríklad platbou účtov za bývanie, nákupom potravín, hygienických potrieb alebo liekov. Práve cez takéto organizácie môžete pomôcť rodinám, ktoré sa ocitli v ťažkej situácii, aby mohli zostať spolu a nestratili strechu nad hlavou.“
Ako môžeme pomôcť uskutočniť #KoniecZlýmSnom?
Úsmev ako dar počas pandémie koronavírusu pomohol finančnými a materiálnymi prostriedkami už 333 rodinám. Sami však nedokážu pomôcť všetkým, preto potrebujú pomoc nás všetkých. V rámci kampane #KoniecZlýmSnom sa preto rozhodli poukázať na to, aké hrozné je stratiť dieťa a byť odlúčení.
Úsmev ako dar chce pomôcť aj ďalším rodinám vo všetkých regiónoch na Slovensku, preto vyzýva všetkých ľudí, aby finančne prispeli rodinám, ktoré sú priamo ohrozené pandémiou koronavírusu na usmev.sk/podporte. Vďaka vašej finančnej pomoci tak môžu rodinám poskytnúť nielen finančnú, ale aj materiálnu pomoc.
Z online zbierky až priamo k ohrozeným rodinám
Úsmev ako dar pomáha rodinám s úhradou nákladov za lieky a zdravotnícke pomôcky, ako aj s platbami za energie ľuďom žijúcim v sociálnych domoch. Okrem toho organizuje spolu zbierky potravín a hygienických potrieb vrátane dezinfekcie. Pomocou služobného vozidla prebieha aj denný rozvoz obedov, získaných potravín a hygienických potrieb. V ohrozených komunitách spoločnosť pomáha s dodržiavaním hygienických opatrení.
#KoniecZlýmSnom môžeme uskutočniť iba spoločne. Do našej výzvy sa preto zapojili aj známe slovenské osobnosti – Martin Nikodým, Rytmus, Katka Brychtová, Majk Spirit, Lukáš Dóza, Becca_to je ona, Wejka a mnohí ďalší. Spoločnosť Úsmev ako dar verí, že výzva na pomoc pre rodiny v núdzi v čase pandémie koronavírusu, sa prostredníctvom sociálnych sietí známych slovenských osobností rozšíri a dostane do povedomia čo najväčšieho počtu ľudí.
Kampaňové video vytvorila agentúra Respect APP.