StoryEditor

Marketing budúcnosti? Virtuálna realita to nie je

Najväčšia technologická konferencia Websummit udala trendy. Pozrite si aké.

Čísla samotnej konferencie Websummit - ako ju organizátori promujú - najväčšia európska technologická konferencia - vyzerajú veľkolepo. Okrem počtu návštevníkov je to aj počet rečníkov (1200), pódií alias čiastkových konferencií (21), tri hektárové haly výstaviska Expo98 a 20-tisícová aréna. Ak vám napadne, že organizátori išli najmä po kvantite, pri niektorých prednáškach nebudete ďaleko od pravdy. Do panelu dali štyroch ľudí a každému nechali 5 minút. Človeku, ktorý by mohol prínosne hovoriť aj pol hodinu. Väčšina prednášok, na ktorých som bol, však stála za to. Websummit.net

​Orientácii v komplexe pomáhala aj mobilná aplikácia, kde ste si na základe svojich preferencií vedeli naskladať program aj s navigáciou na jednotlivé podujatia. Do aplikácie ste si mohli oskenovať QR kód človeka, s ktorým sa práve bavíte a po podujatí Vám prišli na neho kontakty. Kľudne ste sa obišli aj bez obligátnych vizitiek. Čo som si ale odniesol domov a ako bude vyzerať marketing budúcnosti?

Okrem prednášok na desiatky tém modernej technologickej doby prebiehal aj veľtrh startupov - od začínajúcich prototypov po hľadačov rozvojového kapitálu z celého sveta. Osobne som si prešiel stánky, zaujímavejšie vyskúšal a zostal som sklamaný. Veľa pekných nápadov ako porovnávače, urýchľovače nákupov, z oblasti financií, big data, no chýbalo tomu dotiahnutie, detaily.

Investori, s ktorými som sa rozprával, hovorili o slabej používateľskej báze, nedostatku vízií a pod. Najzaujímavejšia služba, ktorú sme hneď začali vo firme skúšať, sa dá opísať jednoducho - predstavte si, že máte prístup k dátam o konkurenčných weboch takmer na úrovni Google Analytics. S ďalšou službou viete automaticky upravovať rozloženie produktov vo svojom e-shope individuálne pre každého jedného návštevníka na základe zozbieranej analytiky.

Ak je potrebné si zobrať nejaké posolstvo z tohtoročného WebSummitu pre marketing budúcnosti tak je to zapojenie dát do rozhodovania aj tam, kde by ste to pred rokom ešte nečakali. Pocit aj veľkých firiem bol, že ak nenahradíte pocit - páči, nepáči, myslím si, tak vás čoskoro môže nahradiť konkurencia, ktorá to robí a spozná správanie zákazníka skôr ako vy. A že to nemusí byť len priama konkurencia, tak po vzore AirBnB a UBERu sa začali o budúcnosť báť aj firmy z tradičného priemyslu, ako producenti nápojov, výrobcovia áut, elektrotechnické firmy.

Dôvod je jednoduchý - kým takáto firma prinesie pre svojich zákazníkov za rok pár inovácií, technologická firma je to schopná spraviť za deň. Štatistiky sú totiž neúprosné, z 500 najväčších firiem sveta z roku 1956 ostalo dnes len 67. Preto odporúčanie znelo jasne - snažte sa, aby bol váš produkt relevantný.

Komunikácia so zákazníkmi a potenciálnymi zamestnancami sa tiež mení. Dnes je ťažšie získať šikovného zamestnanca do veľkej firmy, lebo ho odrádza tradičný HR prístup. E-mail tiež nie je dobrý nástroj na komunikáciu ak sa komunikuje jedným smerom. Koľko z vás rozosiela e-maily z adresy noreply@? Počuli ste už o tom, že veková skupina tzv. millennials považuje e-mail za zastaralý nástroj, nepoužíva Facebook a je to skupina, ktorá vstupuje na trh práce. Rozmýšľajte ako ich oslovíte skôr než konkurencia.

Pár tipov - hľadajte výhody a bartrujte, čo viete vy a čo vedia napríklad šikovní ľudia zo startupov. Coca-cola takto získava technológie a poskytuje za to svoje cenné marketingové rady. Hľadajte medzery na trhu - Vox sa našiel v čitateľoch pre komplexné témy ako vojna v Sýrii.

Budujte silný firemný kolektív, aby sa potrebné informácie dostali od riaditeľa po referenta. Facebook na to zaviedol platenú službu pre komunikáciu do vnútra firmy. Povedzte si, čo u vás ľudia kupujú a rozmýšľajte, či to vie umelá inteligencia alebo roboti spraviť lepšie, lacnejšie.

Momentálne veľa počúvame o virtuálnej realite, okuliaroch a pod. Takých vecí stretnete na každom podujatí a aj tu stáli rady na ukážky. Osobne si myslím, že väčší priestor bude v rozšírenej realite. Ako príklad nech vám slúži tohtoročný fenomén, hra Pokemon GO. Stále sa nachádzate v reálnom svete, ale pomocou mobilu do neho vstupujú virtuálne veci a vy s nimi viete interagovať.

Aké môžu byť príklady v komerčnom svete? Natočíte mobil na produkt a ukáže vám cenové porovnania či recenzie. Chcete si kúpiť make-up a aplikácia vám povie, či je to vhodný odtieň, ponúkne alternatívy, doplnkové produkty alebo si virtuálne vyskúšate, ako vám pristane rúž.

Rada na záver, ktorú sme dostali od popredného výrobcu online hier - ak neviete ako na to, najmite si skutočného marketingového experta. A on dotiahne ďalších desiatich dobrých ľudí. Ale potrebujete začať s tým prvým krokom. Oplatí sa to.

01 - Modified: 2018-09-17 19:17:30 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Kvalitne? Lacno? Rýchlo? Nedá sa všetko naraz 02 - Modified: 2018-09-04 13:11:59 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Princíp kontrastu 03 - Modified: 2018-07-23 17:32:52 - Feat.: - Title: Dokáže performance marketing budovať značku? 04 - Modified: 2018-07-24 07:15:14 - Feat.: - Title: Ako byť obľúbeným klientom? Skúste štyri veci, ktoré fungujú 05 - Modified: 2018-07-09 08:24:15 - Feat.: - Title: Starajte sa, nebojte sa. Na veľkú zmenu stačia aj tieto tri jednoduché rady
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
24. november 2024 09:06