Keď sa ma niekto opýta, aké bolo Cannes, tak hovorím že horúce. Nie len šialene teplé počasie, ale horúcich bolo aj 24 súťažných hodín. Našťastie mal festival veľa programu, kde sa mohol človek osviežiť.
Neviem sa však rozhodnúť, či bola pre mňa väčšia skúsenosť súťaž alebo festival. Na jednej strane ma festival inšpiroval a mohol som si pozrieť cream de la cream svetovej reklamy alebo si vypočuť prednášky od ľudí svetového mena. Na druhej strane, na súťaži Young lions som si mohol vyskúšať tvoriť so svetovou špičkou pod 30 rokov. Oproti slovenskému kolu to bolo viac intenzívne. Zatiaľ čo u nás sa začína ráno a môžeme tak tvoriť bez prestávky až do ďalšieho rána, tak v Cannes sa brief dával o 16. Na druhý deň sme museli byť od rána v ich pracovnom priestore, tak človek nemohol ani celú noc potiahnuť a nahnať si čas.
A že v dizajne by sme ten čas potrebovali. Nanešťastie ako copywriter neviem robiť v žiadnom grafickom programe, tak celá časť tejto práce zostala na môjho parťáka Pietra. Ja som ho mohol ku koncu už len podporovať a nosiť mu zásoby vody.
Na čom sme vlastne pracovali? Indické múzeum umenia a fotografie pripravuje novú výstavu na tému rozprávania príbehov v Indii – od antiky až po súčasný komiks. A chceli od nás k tomu novú identitu. Síce sme nevyhrali, ale som spokojný s tým, čo sme za tak krátky čas vytvorili. Od idey, cez copy a hlavne dizajn, ktorý sa Pietrovi naozaj podaril. Pracovali sme s motívom tieňových bábok, ktoré po stáročia používali rozprávači v Indii na oživenie svojich príbehov. Zobrali sme ich tiene a použili ich ako interaktívny dizajn použiteľný od printu, digitál až po priestor výstavy. Dizajn, ktorý môže slúžiť aj ako rozprávač výstavy a interagovať s návštevníkom.
Aj keď sme skončili bez shortlistu, môžem povedať, že skúsenosti, ktoré sme tam spolu získali majú pre nás nevyčísliteľnú hodnotu. Mal som veľa priestoru nad tou prácou rozmýšľať a nakoniec som sa na Slovensko vrátil silne motivovaný. Pracovať na sebe, získavať skúsenosti a učiť sa od najlepších, ktorými som v práci obklopený, aby som si o rok mohol povedať, že táto skúsenosť ma naozaj posunula dopredu.
Aby som nehovoril len o samotnej súťaži, tak ďalšia vec (okrem merchu) čo si odtiaľ odnášam je kopa nových kontaktov s mladými kreatívcami po celom svete. Možno sa už nikdy nestretneme, možno budeme raz budeme kolegovia. Nikto nevie, hlavné však je, že na ich profiloch môžem vidieť práce, ktoré sa robia v rôznych kútoch sveta.
Aby som to celé zhodnotil, tak keď som videl práce mojich slovenských young lions kolegov, tak viem, že budúcnosť slovenskej reklamy je v dobrých rukách. A keď som práce mojich slovenských „starých“ levov, ktoré bojovali o „dospeláckeho leva“ tak cítim hrdosť, lebo sa tá naša slovenská a žiadná ina reklama nemusí vo svete hanbiť.
Na záver by som už len poďakoval svojej „dvojičke“ Pietrovi Ščasnovičovi za skvelú spoluprácu. Celej Istropolitana za podporu v súťaži a že ma presvedčili do toho ísť, KRASu za organizáciu a 365.bank za sponzoring týchto skúseností.
Partnermi súťaže Young Lions Slovakia 2025 sú:
- Asociácia mediálnych agentúr (AMA)
- Slovenská sporiteľňa
- Telekom
- TV JOJ
- 365.bank
- Tesco
- Shutterstock
Organizátorom súťaže je spoločnosť Ad Awards Association, ktorá je zároveň oficiálnym reprezentantom reklamného festivalu Cannes Lions International Festival of Creativity na Slovensku. Odbornými garantmi súťaže sú Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS), Art Director ́s Club Slovakia (ADC) a MAFRA Slovakia, vydavateľ magazínu Stratégie.