Po krátkej porotcovskej odmlke:) na Zlatom Klincovi som sa potešil možnosti byť súčasťou odbornej poroty v komplexnej kategórii – kampaň. Kmeňová aj odborná porota boli dobre namiešané z kreatívnych lídrov a stratégov, čo v kategórii kampaň považujem za kľúčové. Je to predsa najťažšia kategória a tam je potrebné zohľadniť komplexnosť prihlásených prác.
Som rád, že sa ujal model s nehlasujúcim predsedom poroty, ktorý vedie diskusiu. Aj model, kde podnety na originalitu prác posielajú porotcovia predsedovi, ktorý rozhodne, ktoré sú relevantné, a až následne ich prezentuje porotcom. Tento rok to boli dve práce, ktoré by podľa mňa boli ocenené, keby sme ako porota nedostali podnet. Viac ocenení je dobrá správa pre slovenskú reklamu, lebo to znamená, že sa zlepšuje.
Prvýkrát sme mali štyri poroty – a každý má na to asi iný názor. Ja dlhodobo preferujem štyri poroty z viacerých dôvodov:
1.Čas, ktorý má porota na hodnotenie prác a diskusiu – tento rok bol opäť rekordný ročník v počte prihlásených prác;
2. Porota sa fokusuje iba na svoje kategórie, a tým pádom sa menej kalkuluje, či tá práca už niečo má v iných kategóriách;
3. Viac porotcov = viac názorov, a tým pádom väčšia objektivita.
Myslím si, že prihlásené práce si tento prístup zaslúžia. Agentúry aj zadávatelia už vnímajú dôležitosť Zlatého Klinca ako súťaže, v ktorej sa najlepšie odprezentujú. Preto už neprichádzajú vyslovene zlé prihlášky – a o to je náročnejšie porotcovať a udeľovať ocenenia. Tento rok bol naozaj extra silný.
Vždy sa na práce pozerám cez tri faktory: aká silná je idea, aká je kreativita a aká je úroveň exekúcie. Každá práca má iný pomer, ale musím skonštatovať, že tento rok som mal viac kandidátov na shortlist, než sa nakoniec udelilo. Môj názor je, že počet klincov v kampani odráža kvalitu prác.
V zásade by najlepší stav bol, keby každá práca dostala klinec – to by nebola devalvácia, naopak, znamenalo by to, že robíme skvelé reklamy:)
Zlatý Klinec vznikol ako selfpromo agentúr, ich kreatívnych riešení a ocenenie kreatívnych tímov. Je to výkladná skriňa pre klientov – nech vidia, čo dokážeme – a mala by to byť oslava kreativity, nie stretnutie kritikov hľadajúcich každú chybu. Tak ako pre kreatívcov, agentúry a klientov, je to najväčšie „nabitie bateriek“.
Ani sa nenazdáme a začnú sa práce na novom ročníku Zlatého Klinca 2026. Podľa toho, čo som čítal, bude určite viacero vecí na diskusiu. Za mňa bude zaujímavá debata, ako pristúpiť k freelancingu a fluktuácii. Pri freelancingu ide o to, že niekto pracuje pre viacero agentúr – a ako sa pozerať na situáciu, keď niekto počas roka zmení agentúru („na tom som už nepracoval“) ...
Nespochybňujem profesionalitu hodnotenia, ale stále sú to subjektívne pohľady – a preto potrebujeme mať porotu dobre zloženú. Porotca z agentúry hodnotí svojich konkurentov, a preto keď je v konflikte, opúšťa miestnosť, aby neboli práce prihlasovateľov, ktorí nemajú zastúpenie v porote, a tým pádom nemôžu poskytnúť doplňujúce informácie, znevýhodnené.
Musím poďakovať Jurovi Bartošovi – nielen za vedenie poroty, ale aj za celkový prínos pri skladbe kmeňových porôt a určite musím poďakovať aj Silvii Cyprichovej za celkovú organizáciu a za progres, ktorý Zlatý Klinec spravil v nastavení súťaže.

