StoryEditor

Rastislav Kočan: AI dokáže v prieskume halucinovať a niekedy dáva nezmyselné odpovede

05.03.2025, 10:18
  • Predseda Slovenskej asociácie výskumných agentúr a Managing Partner Go4insight, Rastislav Kočan, hovorí o silných a slabých stránkach AI v prieskume:
  • AI sa dá využiť pri programovaní dotazníka, dokáže klásť doplňujúce otázky a je prínosom pri analýzach a reportingu. 
  • Chýba jej však kreativita a inovatívnosť, prináša spriemerované výsledky.
  • Veľké nadnárodné spoločnosti si budú prieskumy realizovať interne.
  • Špecializovaná ročenka Marketingový výskum 2025 je súčasťou balenia najnovšieho čísla Stratégií. V PDF formáte si ju môžete stiahnuť v tomto článku.

Čo by ste označili za kľúčovú udalosť na trhu prieskumov v uplynulom roku?

Určite je to nástup služieb umelej inteligencie, ktoré sú čoraz dostupnejšie pre všetkých hráčov na trhu. Dostávajú sa do úplne každej fázy procesu realizácie prieskumu. Od prípravy až po reporting.

AI zásadne mení celý trh...

Nástroje umelej inteligencie sú také mocné, že dokážu veľmi zefektívniť a skvalitniť prácu prieskumných agentúr, a tiež zlepšiť výstupy pre klientov. Samotné prieskumné agentúry musia reagovať a prispôsobovať svoje vlastné procesy. Takže to, čo v agentúrach mohlo zabehnuto fungovať mnoho rokov, sa s príchodom AI úplne mení.

Urobme malú SWOT analýzu AI v oblasti prieskumov. Takže silné stránky?

To najjednoduchšie alebo najzákladnejšie, ako sa AI dá využiť, je takzvaný „ďalší prieskumník v miestnosti“. Predstaviť si to môžeme tak, že keď agentúra dostane zadanie od klienta na nový prieskum, je možné sa napríklad spýtať umelej inteligencie: Aké znenie otázok by si navrhol? Aké sú alternatívne možnosti? Čo sa dá ešte doplniť? Čomu sa treba vyhnúť? AI sa dá využiť podobne ako konzultácia so skúseným prieskumníkom.

To je využitie AI vo fáze prípravy prieskumu. A ďalej?

AI sa dá využiť aj pri programovaní dotazníka. Je to oblasť, ktorá sa e...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-02-11 08:22:12 - Feat.: 0 - Title: Prinesie AI prieskumy bez respondentov? Syntetické dáta už dnes nahrádzajú ľudí 02 - Modified: 2025-02-15 10:00:00 - Feat.: 0 - Title: Prieskumy trhu a verejnej mienky sa menili spolu s dobou, ľuďmi a technológiami 03 - Modified: 2025-02-19 08:00:47 - Feat.: 0 - Title: Prieskumy sú dnes dostupné aj pre malé firmy vďaka cene a rýchlosti realizácie 04 - Modified: 2025-02-24 10:29:04 - Feat.: 0 - Title: Zber dát sa transformoval spolu s prichádzajúcimi technológiami
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. marec 2025 09:02