Postreh prvý, osobný
Začnem osobne. Milujem súťaž Young Lions, mám veľmi rád tú energiu, ktorá ide z tohto typu projektov. Zadanie, rýchla práca malého tímu, prezentácia, výsledok. Mám rád to nadšenie, ktoré to sprevádza, a keď sme v piatok večer vyhlasovali výsledky a víťazov, tak tie radostné výkriky a gratulácie sú kus ozajstnej energie. Pre nás porotcov, ktorým Silvia (duša projektu) s láskou hovorí kreatívne fosílie, to bola tá hlavná odmena za dva dni ťažkej roboty. Preto aj začínam potvrdením, čo viackrát zaznelo: vyhrali pekné nápady, talentované tímy a všetkým veľmi držím(e) palce na svetovom kole v Cannes.
Postreh druhý, odporúčací
V Young Lions sa vždy stretne rôzna skupina súťažiacich. Niektorí už roky makajú v agentúrach a majú tonu skúseností, iní sú takmer nováčikovia a skúšajú prvýkrát. Na prácach to je niekedy vidno, ale to je úplne v poriadku.
Veľmi by som odporúčal mladým kreatívcom zostavovať svoje tímy takticky, nielen kamarátsky. Chápem, že je ľahšie sa dať dokopy s niekým blízkym, s niekým, s kým máte dobrú chémiu. To sú dôležité veci. Ale niekedy, ak je šanca, bolo by super porozmýšľať, akým skillsetom chcem doplniť ten svoj. Možno potrebujem k sebe arťáka, ale možno potrebujem niekoho, kto naozaj rozumie PR. Alebo digitálu.
Práve tieto dve kategórie tým trpeli výrazne, aj keď trošku z iných dôvodov. V PR to bol trochu súboj medzi výraznosťou nápadu, ktorý môže fungovať ako „PR rozbuška“, a profesionálnejšie spracovaným „PR ekosystémom“. Samozrejme, „pasca druhým Georgom“ bola veľmi lákavá a veľa tímov do nej spadlo. Tam však je, zdá sa, nemožné to otočiť tak, aby výsledok stál za to. Preto som rád, že porota najlepšie hodnotila práce Transakčný dar a Darcovia budúcnosti. Osobne som sa prikláňal k jednoduchosti a hrane Transakčného daru.
V kategórii digitál som bol nemilo prekvapený, ako málo nápadov sme mali na stole. Možno to bolo tým, že zadanie si vyžadovalo od tvorcov rozpracovanie existujúceho pekného nápadu „Ja už tu dlho nebudem“ a autori mali pocit, že už je to vymyslené a ich úlohou je urobiť iba mediálnu stratégiu a mechaniku kampane. To je však omyl. V praxi a dvojnásobne v súťaži kreatívnych ideí.
Aj tu sme však videli niekoľko pekných prác, ktoré kreatívne hľadali to niečo pekné a zaujímavé. Najmä dve najlepšie práce boli z môjho pohľadu veľmi tesným pretekom. Veľmi sa mi páčila aj práca s Ticketportalom novým, kreatívnym spôsobom, aj v druhom tíme pekné pomenovanie nápadu „Viac slow“ a jeho potenciál. Naopak, kategória médii, ale aj dizajnu bola naozaj veľmi veľmi pekne nafullovaná.
Postreh tretí, proklientský
Veľká vďaka všetkým klientom, ktorí umožňujú tento typ súťaže svojimi financiami a ktorí obohacujú prácu porotcov svojou prítomnosťou. Osobne mám veľmi rád (živé) porotcovanie, a aj po 20 rokoch v reklame to stále považujem za akúsi univerzitu kreativity. Počúvať šikovných, rozhľadených kreatívcov (a klientov), počúvať ich argumenty, súhlasiť, nesúhlasiť a debatovať s nimi – to je jednoducho výživa pre mozog.
Je pochopiteľné, že na mnohé témy a zadania máme čiastočne iný pohľad. Je pochopiteľné, že máme aj trochu inú agendu – zatiaľ čo klient sa musí na práce pozerať prísne cez prizmu svojej značky, kreatívci sa pozerajú na silu nápadu a na to, čo hovorí o potenciáli daného tímu.
Aj tak to však boli výborné debaty a myslím, že sme si navzájom pomohli k najlepším možným výsledkom. A keď už hovorím o debate, ešte musím podčiarknuť, že takmer všetky tímy, ktoré svoje shortlisty prezentovali, ich prezentovali na veľmi slušnej úrovni a viacerí si reálne pomohli prezentáciou. To je, myslím, dobrá správa pre stav mladej slovenskej reklamy.