S: Na začiatku roka 2025 prebehla zmena názvu vašej agentúry z Mark BBDO na Mark UNITED. Vysvetlite, prečo sa to udialo.
Michal: Začnem zoširoka. Reklamné siete dostali v celosvetovom meradle tri zásadné zásahy do svojho fungovania. Najskôr to bol masívny nástup Googlu a Mety, čo im radikálne ukrojilo z biznisu a ovplyvnilo spôsob tvorby a distribúcie reklamy. Druhou bola finančná kríza v rokoch 2008 až 2011. Všetky agentúry museli konsolidovať, prepúšťať a zmeniť svoj obchodný model. Tretím zásahom bola digitálna transformácia a presun reklamy do online priestoru. Pre reklamné siete to znamenalo rušenie regionálnych centier. Tieto zmeny postupne dokvapkali aj do nášho regiónu. Pár rokov po finančnej kríze sa nám podarilo odkúpiť podiel siete BBDO. Zhruba päť až sedem rokov sme fungovali na základe licenčnej zmluvy. BBDO je súčasťou skupiny Omnicom Media Group, ktorá je kótovaná na newyorskej burze a aktuálne zažíva tlaky na svoju efektivitu a musí konsolidovať značku. Výsledkom je rušenie agentúr v celom regióne.
S: To, že odchádzajú ako značka zo Slovenska, bolo teda ich rozhodnutie?
Michal: Áno. Náš rozchod však prebehol priateľsky, rozprávali sme sa o ňom niekoľko rokov.
S: Spolupracujete alebo ste pretrhali všetky väzby?
Michal: Naša spolupráca pokračuje, ale už bez akýchkoľvek záväzkov. Stále robíme na rovnakých projektoch. Spolupráca na niekoľkých sieťových klientoch funguje ďalej. Zostávame v kontakte aj s ľuďmi v okolitých agentúrach. Cez BBDO sme však nemali žiadneho mimoriadne veľkého medzinárodného klienta so silným lokálnym pôsobením. Vždy bol pre nás dominantný lokálny biznis.
S: Čo vám dala značka BBDO? Hlavne v úvode, pri kreovaní reklamného trhu na Slovensku to musel byť silný a cenný faktor.
Marian: Aj napriek tomu, že sme sa rozišli, sme vďační za spoluprácu s BBDO. Veľa sme sa za tie roky naučili. Mali sme možnosť zúčastňovať sa na rôznych workshopoch, boli sme súčasťou komunikácie, mali sme k dispozícii rôzne výskumné nástroje vrátane BBDO research tools. Vďaka nim sme ako jedni z prvých na trhu skúmali imidž značiek a na základe toho sme stanovovali strategický positioning, mali sme nástroje na vývoj reklamných konceptov. Určite sme urobili aj chyby, ale aj vďaka nim sme naberali skúsenosti. Dnes vieme, čo funguje a čo nefunguje. Okrem toho sme mohli spolupracovať s inými agentúrami zo siete BBDO. Keď sme koncipovali našu novú značku, tak sme sa inšpirovali. Spomenul som, že sme mali zo siete mnohé nástroje. No my sme sa ich snažili aj zlepšovať, vniesli sme do nich „data mining“, čo v pôvodnej verzii nástrojov nebolo. Veľa sme sa učili, ale zároveň sme aj inovovali. Aj preto dnes fungujeme.
S: Čo si teda máme predstaviť pod zmenou názvu z Mark BBDO na Mark UNITED?
Marian: UNITED znamená spojenie rôznych vedných disciplín a tiež spojenie kreativity s marketingovým poradenstvom. Dokážeme spolupracovať s inými poradenskými firmami. Máme za sebou naozaj veľmi plodné obdobie a ideme ďalej.
Michal: Prakticky sa nič nezmenilo. Nemalo to žiaden dramatický vplyv na chod agentúry, pretože sme na to boli pripravení. Neprišli sme o klientov, agentúrna prevádzka beží tak ako doteraz. No je pravda, že to bola pre nás veľká udalosť. Fungovali sme od roku 1992 pod názvom MARK BBDO a teraz si zažívame na vlastnej koži to, čo zažívajú naši klienti, keď pre nich robíme novú identitu.
Zostáva vám 80% na dočítanie.

