StoryEditor

Meníme skladbu jedálnička. Na Slovensku aj globálne

18.12.2025, 09:00

Ľudia začínajú obmedzovať fastfood a sladkosti a viac siahajú po vitamínoch. Ekonomika pritom hrá dôležitú rolu. Ukazuje medzinárodný prieskum WIN Worldviews Survey, ktorý vznikol v spolupráci s agentúrou Go4insight.

Zistenia ukazujú, že rastúce životné náklady vedú ľudí k prehodnocovaniu jedálnička: obmedzujú menej dôležité položky ako fastfood a spracované snacky a snažia sa zachovať základnú výživu. S pretrvávajúcou infláciou a ekonomickou neistotou sa takto naprieč svetom presadzuje uvedomelejší a úspornejší spôsob stravovania.

Celosvetovo sa väčšina ľudí cíti zdravá, no tento pohľad nie je rovnaký vo všetkých krajinách. Najpozitívnejšie hodnotenie vlastného zdravia sa objavilo v ázijsko-pacifickom regióne. Najmenej lichotivé výsledky zo všetkých krajín zaznamenalo Slovensko, kde sa za zdravých považuje len niečo viac ako polovica obyvateľov.


Hlavné zistenia prieskumu:

Fajčenie a alkohol
Fajčenie je na Slovensku o niečo rozšírenejšie ako v globálnom priemere – pravidelne alebo pomerne často fajčí približne každý piaty Slovák. Konzumácia alkoholu má u nás svoje špecifiká – pravidelné pitie uvádza menšia časť populácie ako vo svete, no príležitostne pije alkohol na Slovensku viac ľudí.

Hoci si mnohí myslia, že Slováci patria medzi národy, kde alkohol tečie prúdom, realita je o niečo triezvejšia. Len približne každý dvanásty obyvateľ Slovenska pripustil, že pije alkohol veľmi často. Naopak, takmer dve tretiny si dajú pohárik len výnimočne alebo vôbec.

Stres a samoliečba
V otázke stresu sú na tom obyvatelia Slovenska o niečo lepšie – pravidelný stres pociťuje menší podiel ľudí než vo svete. Zaujímavé je, že samoliečba, teda liečenie bez konzultácie s lekárom, je na Slovensku menej rozšírená než v celosvetovom meradle.

Lieky na predpis
V tomto prípade sa ukazuje jeden z najväčších rozdielov – ľudia žijúci na Slovensku užívajú lieky na predpis častejšie ako zvyšok sveta. Približne polovica ľudí ich užíva pravidelne, čo je viac než globálny priemer. Naopak, približne štvrtina sa môže pochváliť tým, že ich takmer vôbec nepotrebuje. V globálnom priemere sa ukazuje odlišná situácia – pravidelných užívateľov liekov je o niečo menej a viac ľudí sa liekom dokáže úplne vyhnúť.

Užívanie vitamínov rastie
Na globálnej úrovni, od roku 2018, pomerne výrazne vzrástol podiel ľudí, ktorí uvádzajú, že pravidelne užívajú vitamíny — z 25 % na 34 %. Užívanie vitamínových prípravkov je častejšie u žien, starších dospelých (iba 27 % vo veku 18 – 24 rokov vs. 39 % u ľudí nad 65 rokov) a u osôb s vyšším vzdelaním (46 % vysokoškolsky vzdelaných oproti 27 % s nižším vzdelaním).

Na Slovensku užíva vitamíny pravidelne 48 % populácie. Výrazne častejšie ich užívajú ženy (53 % vs. 42 % muži) a ľudia v najmladšej cieľovej skupine 18 – 24 rokov (až 64 %).

Zdroj: WIN Worldviews Survey, 2025


image

Brigita Bottová

Go4insight
Brigita Bottová
Research consultant
Go4insight

Pri pohľade na rozdiely medzi mužmi a ženami sa ukazuje, že muži sa vo všeobecnosti cítia zdravší než ženy. Čo sa týka veku, platí, že mladí sa cítia zdravší než ľudia vo vyššom veku. Medzi mladými obyvateľmi Slovenska do 24 rokov sa takmer deväť z desiatich ľudí považuje za zdravých, čo je porovnateľné so svetom.

Rozdiel medzi svetom a Slovenskom sa však s pribúdajúcim vekom prehlbuje. Seniori nad 65 rokov vidia svoje zdravie výrazne pesimistickejšie než ich rovesníci vo svete. Kým globálne si svoje zdravie pochvaľujú dve tretiny ľudí vo vyššom veku, na Slovensku je to menej ako tretina.

image

Zdroj: WIN Worldviews Survey, 2025

Go4insight
image

Zdroj: WIN Worldviews Survey, 2025

Go4insight
image

Zdroj: WIN Worldviews Survey, 2025

Go4insight
image

Zdroj: WIN Worldviews Survey, 2025

Go4insight

O prieskume

Uvedené dáta za Slovensko pochádzajú z reprezentatívneho prieskumu na populácii Slovenskej republiky vo veku 18 – 79 rokov, ktorý realizovala agentúra Go4insight na reprezentatívnej vzorke 500 respondentov v termíne 17. 1. 2025 – 22. 1. 2025. Prieskum bol realizovaný metódou online dopytovania a bol súčasťou celosvetového exkluzívneho prieskumného projektu Worldviews Survey. Výsledky za ostatné krajiny sú výsledkom spoločného prieskumného projektu združenia WIN (Worldwide Independent Network of Market Reserach), do ktorého bolo zapojených 35 515 respondentov zo 40 krajín z celého sveta. Zber dát v jednotlivých krajinách prebiehal počas januára 2025. Od roku 2024 je slovenským členom tohto združenia agentúra Go4insight.

01 - Modified: 2025-12-10 08:00:00 - Feat.: 0 - Title: Slovenské a české e-shopy tápu v dátach a cenotvorbe 02 - Modified: 2025-11-25 08:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nostalgia v marketingu. Existuje vôbec? 03 - Modified: 2025-10-22 07:00:00 - Feat.: 0 - Title: Rozšírená realita mení nákupné správanie a zážitok spotrebiteľov 04 - Modified: 2025-10-17 06:55:15 - Feat.: 0 - Title: Spotrebiteľský sentiment = opatrnosť a obavy 05 - Modified: 2025-04-27 06:17:13 - Feat.: 0 - Title: Gastro prechádza transformáciou. Rastie záujem o menšie bistrá, food trucky a pop-up podniky 06 - Modified: 2025-03-27 08:22:33 - Feat.: 0 - Title: Slováci oceňujú odklon od plastových obalov
01 - Modified: 2025-12-10 08:00:00 - Feat.: - Title: Slovenské a české e-shopy tápu v dátach a cenotvorbe 02 - Modified: 2025-11-20 13:52:16 - Feat.: - Title: Slovensko patrí medzi 40 najaktívnejších krajín v adopcii umelej inteligencie 03 - Modified: 2025-11-13 08:00:00 - Feat.: - Title: ESOMAR Kongres 2025: Insight revolúcia v dobe umelej inteligencie 04 - Modified: 2025-10-22 07:00:00 - Feat.: - Title: Rozšírená realita mení nákupné správanie a zážitok spotrebiteľov 05 - Modified: 2025-10-17 06:55:15 - Feat.: - Title: Spotrebiteľský sentiment = opatrnosť a obavy
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. december 2025 09:02