Rok 2017 sa pomaly chýli ku koncu, pozrime sa na to najdôležitejšie, čo sa udialo v mediálnom svete.
Odchod Markízy z terestriálu a boj o pozíciu lídra
Začiatkom roka sa skutočnosťou stal odchod skupiny Markíza z terestriálneho bezplatného vysielania. Generálny riaditeľ Markízy Matthias Settele ešte pred koncom roka pre Stratégie hovoril o tom, že ide vyslovene o ekonomické rozhodnutie a efektivizáciu nákladov. Terestriál má síce vysoké pokrytie na Slovensku, ale aj nízku penetráciu zákazníkov, ktorá v kombinácii s veľkými finančnými nákladmi na distribúciu už Markíze nesedela. Televízia zároveň týmto spôsobom prešla na payTV model, v ktorom nie ona, ale jej platia za obsah. Generálny riaditeľ Markízy si však uvedomoval, že od januára môže televízia prísť o drahocenné ratingy sledovanosti, čo sa aj stalo. Turbulencie na poli sledovanosti, ktoré televízia zažila začiatkom roka, ju stáli v prvých týždňoch pozície trhového lídra, čo pomohlo konkurenčnej TV JOJ aj verejnoprávnej televízii. Matthias Settele však v priebehu roka neustále pripomínal, že na výsledok tohto rozhodnutia sa treba pozerať v kontexte celého roku. Začiatkom jesennej sezóny v rozhovore pre Hospodárske noviny zhodnotil odchod z DVB-T ako úspešný krok. Treba priznať, že v histórii televízií sa takto kontinuálne nikdy nerozohral boj o pozíciu lídra trhu ako práve v tomto roku. Po náročnom období zo začiatku roka Markíza nakoniec po prvom štvrťroku dokázala obstáť na pozícii lídra v celodenných podieloch, avšak v hlavnom vysielacom čase bola jej výraznou konkurenciou a mnohokrát aj premožiteľom televízia JOJ.
Koniec nelegálneho šírenia českých televízií na Slovensku
Už od roku 2016 sa intenzívne hovorilo o tom, že české stanice budú svoje vysielanie vypínať. A tak sa aj stalo. Ešte koncom januára tento krok urobila FTV Prima. Tá od všetkých operátorov a distributérov žiadala o vypnutie svojej hlavnej stanice Prima, ktorú následne vymenila za náhradnú verziu Prima Plus. Ostatné stanice ponechala v balíkoch šíriteľov jej staníc. Omnoho razantnejší krok však urobila skupina Nova, ktorá začiatkom marca žiadala všetkých šíriteľov, aby vypli stanice Novy. Náhradou staníc bola medzinárodná verzia stanice Nova International, ktorú skupina uviedla na trh ešte začiatkom roku 2016. Vypnutím českých staníc z balíkov distribútorov sa zavŕšil proces nepovoleného šírenia českých staníc na Slovensku.
Nový generálny riaditeľ RTVS
Najvýznamnejšou udalosťou leta v mediálnej sfére, ak nie aj celého roku, bola voľba nového generálneho riaditeľa verejnoprávnej televízie a rozhlasu. O post sa spočiatku síce uchádzalo dvanásť kandidátov, no na verejnú prezentáciu sa ich nakoniec dostavilo osem: Peter Abrahám, Richard Dírer, Fedor Flašík, Václav Mika, Jaroslav Rezník, Michal Ruttkay, Zuzana Ťapáková a Stanislav Velitzky. Do druhého kola v boji o šéfa RTVS postúpili Jaroslav Rezník (73 hlasov) a Václav Mika (53 hlasov). Rezníkovi takto ušlo víťazstvo o jediný hlas. Na voľbe bolo prítomných 147 poslancov, tri hlasy boli neplatné. V druhom kole poslanci Národnej rady SR zvolili Jaroslava Rezníka, ktorý získal 95 hlasov. Voľba generálneho riaditeľa RTVS sa ukázala ako vyslovene politická záležitosť, ktorá s kontinuitou ďalšieho rozvoja verejnoprávnej televízie v čase voľby nového riaditeľa nemala nič spoločné. A to nebol dobrý signál pre žiadneho kandidáta vrátane samotnej verejnoprávnej inštitúcie. V každom prípade, a to Mikovi dnes už nikto nevezme, ako prvý generálny riaditeľ vôbec svoj mandát dokončil do konca svojho volebného obdobia. Bol tiež riaditeľom, ktorý verejnoprávnu inštitúciu posilnil tak ekonomicky (hospodáril bez strát), ako aj programovo. Čo je najdôležitejšie, pozdvihol imidž a vierohodnosť verejnoprávnej inštitúcie. Uvidíme, ako povedie verejnoprávnu inštitúciu nový riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník. Už dnes intenzívne hovorí o novom treťom kanáli a výraznej investícii do online prostredia – Rezník plánuje online okruh pre detského diváka aj rozvoj online médií, chce pozdvihnúť rozhlas. To však zahŕňa aj otázku financovania RTVS a vyrovnaného hospodárenia.V kontexte nových plánov sa už teraz ozývajú hlasy, ktoré sa týkajú nedostatku prostriedkov na domácu televíznu tvorbu.
Penta má menšinový podiel v Petit Presse
Vlastnícke pomery sa menili aj vo vydavateľstve Petit Press, v ktorom Prvá slovenská investičná skupina (PSIS) a Penta uzatvorili novú dohodu o usporiadaní akcionárskych vzťahov. Podľa tejto dohody Penta predala PSIS 5-percentný podiel v spoločnosti Petit Press. PSIS sa tak stala 60-percentným akcionárom v Petit Presse, Pente ostal vo vydavateľstve 40-percentný podiel. Manažérsku kontrolu nad Petit Pressom bude vykonávať PSIS a Penta bude mať úlohu minoritného akcionára. Petit Press zároveň predal divíziu Új Szó a Vasárnap spoločnosti NMH. NMH tak vstupuje na regionálny trh, lokálne periodiká doteraz vo svojom portfóliu mediálny dom doteraz nemal. Maďarské periodiká odišli z Petit Pressu po sedemnástich rokoch. Spoločnosť PSIS prevzal v novembri syn zosnulého Petra Vajdu - Martin Vajda.
Facebook zaviedol Explore Feed
Facebook priniesol nový newsfeed s názvom Prieskumník (Explore), ktorý vizuálne stvárnil „raketkou“. Do nového priestoru premiestnil väčšinu príspevkov firemných profilov a stránok – a zrejme všetky neplatené. V hlavnom newsfeede zostali iba posty priateľov a platené príspevky. Novinku testoval vo vybraných krajinách, medzi ktorými je aj Slovensko. Po tomto kroku zo strany Facebooku sa zdvihla výrazná vlna kritiky, pretože organický, neplatený obsah príspevkov značiek a médií, prípadne iných fanpageových skupín s veľkým počtom fanúšikov výrazne poklesol. Po tomto kroku si všetci, a obzvlášť zadávatelia, musia zvykať na to, že reklama na Facebooku je už iba platená, a musia hľadať na vlastnú propagáciu nové kanály, prípadne sa začať vážne zaoberať stratégiou komunikácie vrátane sociálnych sietí.
Nový Čas bude mať nového majiteľa
A nielen najpredávanejší denník Nový Čas, ale aj magazíny z portfólia mediálneho domu Ringier Axel Springer Slovakia. To sa rozhodlo ísť cestou digitálu, s čím súvisí aj to, že si v portfóliu nenecháva žiaden printový titul. Kým najčítanejší denník Nový Čas spolu s portálom prechádza pod mediálne aktivity podnikateľa Antona Siekela, magazínové portfólio na čele s týždenníkmi Nový Čas pre ženy a Život, ako aj mesačníkmi Nový Čas Krížovky, Nový Čas Bývanie, EVA, Madam EVA, GEO a AUTO BILD, spolu so všetkými ich online rozšíreniami, budú v portfóliu mediálnej spoločnosti News and Media Holding (NMH), ktorá patrí finančnej skupine Penta Investments. Do Ringieru zároveň odchádza aj portál Aktuálne.sk, ktorý patril NMH. Ringier doménu plánuje začleniť pod portál Aktuality.sk. Transakciu musí ešte schváliť Protimonopolný úrad SR, očakáva sa, že sa tak stane v polovici roku 2018. Ak sa tak stane, Ringier Axel Springer Slovakia zostane digitálnym mediálnym domom, NMH si polepší novým portfóliom magazínov, na druhej strane bude musieť pravdepodobne prejsť istou konsolidáciou – keďže v súčasnosti už podobné tituly má – Emma (Eva, Madam Eva), Báječná žena (Nový Čas pre ženy).
Nový šéf mediálneho domu NMH
Pred koncom roka svoju púť na čele mediálneho domu News and Media Holding skončil Peter Mertus. Na pozícii ho vystriedal nováčik medzi publishermi – Michal Teplica, ktorý predtým šéfoval mediálnej agentúre Penty – Media and Digital Services. Trh očakáva, že mediálny dom prejde v novom období personálnou rekonštrukciou. Sám Michal Teplica pre Stratégie hovoril o tom, že v najbližšom období predstaví novú organizačnú štruktúru vydavateľstva. Ak však Protimonopolný úrad SR schváli predaj titulov, Teplicu čaká aj konsolidácia dvoch mediálnych domov do jednej mediálnej kultúry. Predpokladáme, že jedným z cieľov bude aj ďalší rozvoj v digitále.
Markíza na predaj
Od jesene médiá nie raz priniesli neoficiálnu správu o tom, že skupina Markíza vrátane českej Novy je na predaj. Tento obchod je vraj v hľadáčiku finančnej skupiny Penta Investments a je tu aj záujem zo strany čínskych investorov zastúpených skupinou CEFC, ktorá nedávno v Česku vystúpila zo spoločnosti Empresa Media – TV Barrandov Jaromíra Soukupa. Žiadna zo strán predaj či kúpu zatiaľ oficiálne nepotvrdila.
V tomto roku vás v médiách zaujalo aj:
- Markíza je prvý deň bez terestriálu, JOJ porazila komerčného lídra. Pôjde o dlhodobý trend?
- Čo hovoria na výsledky Markízy bez terestriálu odborníci?
- Píplmetre prechádzajú zmenami
- Televízna novinka 1890: Ján Koleník je presvedčivejší viac ako detektív, nie ako moderný sexidiol
- Operátori pritvrdili. Zverejnili ceny, ktoré od nich požaduje TV JOJ
- Verejná prezentácia generálnych riaditeľov RTVS: smutné prekvapenia a premárnené šance
- RTVS opúšťa schopný manažér a odborník. Ako Václav Mika šéfoval verejnoprávnej inštitúcii?
- Kľúčoví ľudia Václava Miku. Kto je najviac ohrozený a kto nakoniec v RTVS ostane?
- Kúpa Markízy: Prečo je o ňu a Novu taký záujem?
- Zbohom organika. Facebook dnes masovo spravil revolučnú zmenu
- Viac peňazí na reklamu, menej vtipných obrázkov, focus na Google. Ako reagovali na raketku tí, ktorých zasiahla najviac?
- Médiá Penty povedie mladý manažér
- Ako Pavol Rusko a Sylvia Volzová zakladali a predávali Markízu